W mniemaniu wielu osób celnicy w ramach swoich czynności dokonywanych na przejściach granicznych dokonują przeszukania. W większości jednak czynności te przeszukaniem nie są a stanowią tak zwaną rewizje celną.
Przeszukanie jest czynnością procesową dokonywaną w toku procedury karnej. Natomiast rewizja na granicy państwowej jest dokonywana w następstwie zgłoszenia się do kontroli celnej. Dany podmiot sam zgłasza się do danej procedury na granicy i w ramach tej procedury – np. eksport, tranzyt itp. – dokonywana jest rewizja. Tak samo rewizji można dokonywać w ramach procedury podatkowej.
Z przeszukaniem mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy organ ma podstawy sądzić, że w toku przeszukania wyjawi dowody przestępstwa np. nielegalne towary. Przeszukanie dokonywane jest po łącznym spełnieniu dwóch przesłanek. Po pierwsze – w celu znalezienia rzeczy mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym (lub karno-skarbowym). Po drugie – jeżeli istnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że wymienione rzeczy znajdują się w miejscu prowadzonego przeszukania.
W odróżnieniu od przeszukania rewizja jest czynnością dokonywaną w toku postępowania celnego, podatkowego, administracyjnego. Przeszukanie w ramach postępowania karnego (lub karno-skarbowego). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby rewizja „przerodziła się” w przeszukanie, np. gdy funkcjonariusz KAS w trakcie rewizji znajdzie nielegalne towary – wtedy funkcjonariusze powinni przeprowadzać przeszukanie, ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Klienci naszej Kancelarii