Porada prawna ONLINE
Porada prawna ONLINEUmów spotkanie

Nowe rozporządzenie UE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów GPSR

10 Pazdziernik 2024Kanelaria Mitra

Nie każdy wie, że już 13 grudnia 2024 r. wchodzi w życie rozporządzenie Unii Europejskiej 2023/988 (GPSR) w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.

Nowe przepisy dotyczą wszystkich produktów które zostaną wyprodukowane i oferowane do sprzedaży po 13 grudnia – co do zasady nie dotyczą towarów wytworzonych przed tą datą. Niestety jednak internetowe platformy sprzedażowe nie czynią rozróżnienia na produkty wytworzone przed i po 13 grudnia i wymagają od swoich użytkowników, aby wszystkie ogłoszenia, oferty sprzedaży czy aukcje spełniały wymagania z nowych przepisów.

Rozporządzenie wprowadza szereg nowych obowiązków dla wielu podmiotów w łańcuchu dostaw, jednak w tym wpisie skupię się wyłącznie na producentach, bo to oni w największej mierze odczują konieczność dostosowania się do nowych regulacji.   

Od 13 grudnia 2024 r. producenci będą mieli następujące obowiązki:

  1. Wprowadzając swoje produkty do obrotu, producenci gwarantują, że zostały zaprojektowane i wytworzone w taki sposób, że są bezpieczne.
  2. O tym fakcie ma każdorazowo świadczyć dokumentacja. Dokumentacją tą jest: „analiza ryzyka” oraz dokumentacja techniczna zawierająca co najmniej ogólny opis produktu i jego zasadnicze właściwości istotne dla oceny jego bezpieczeństwa - taką dokumentację producent powinien posiadać co do każdej grupy produktowej i okazywać w razie kontroli lub na prośbę dystrybutorów.
  3. Wspomniana „analiza ryzyka” to dokument wewnętrzny. Nie ma jednego konkretnego wzoru „analizy ryzyka”. W tym zakresie jest duża dowolność, jednak wiadomo, że do przeprowadzenia analizy ryzyka należy wziąć pod uwagę np.:
  1. Dokumentacje techniczną produktu (więc producent powinien ją mieć),
  2. Powinna ona zawierać opis produktu i elementy niezbędne do oceny ryzyka,
  3. Należy opisać techniczne środki minimalizacji ryzyka (można podać środki bezpieczeństwa lub zaradcze w danej sytuacji),
  4. Jeżeli stosujemy jakieś standardy bezpieczeństwa/jakości należy je podać,
  5. Wyniki ze sprawozdań dotyczących badań przeprowadzonych przez producenta lub przez inny podmiot w jego imieniu
  6. Wykaz odpowiednich norm (w szczególności europejskich) które spełnia produkt - jeżeli takie są.
  1. Producenci mają obowiązek zapewniać, aby ich produkty były opatrzone numerem typu, partii lub serii lub posiadały inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację, lub w przypadku gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają - aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. Chodzi o to aby w przypadku nieprzewidzianych, nieszczęśliwych zdarzeń dany produkt był łatwo identyfikowalny – np. z jakiej partii pochodzi, kiedy był wyprodukowany itp.
  2. Producenci od 13 grudnia 2024 r. mają podawać swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy, swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy, pod którym można się z nimi skontaktować. Informacje te umieszcza się na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe - na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. Należy przy ty Pamiętać, że jeżeli dany podmiot zamówił produkty u innego podmiotu, który je realnie wytworzy, ale podmiot zamawiający wypuszcza je pod swoją marką, to podmiot, który brenduje towar swoją marką uznawany jest za producenta i jego również dotyczą niniejsze regulacje.
  3. Producenci mają zapewnić dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku zrozumiałym przez konkretnych konsumentów. Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
  4. Producenci mają obowiązek podać publicznie (np. w Internecie) oraz na etykietach, kanały komunikacji z producentem - takie jak numer telefonu, adres poczty elektronicznej lub wyodrębnioną część ich strony internetowej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie dostępności osób z niepełnosprawnościami. Należy bowiem podkreślić, że jednym z głównych zadań rozporządzenia jest umożliwienie konsumentom składanie skarg oraz informowanie producentów o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem, których doświadczyli konsumenci w związku z danym produktem.
  5. Producenci mają obowiązek badać otrzymane skargi, a przede wszystkim informacje dotyczące wypadków, prowadzić wewnętrzny rejestr tych skarg, środków naprawczych podjętych w celu zapewnienia zgodności produktu. Takie dane przechowuje się tylko tak długo, jak jest to niezbędne do celów zbadania skargi i w każdym wypadku nie dłużej niż pięć lat po dniu ich wprowadzenia.
  6. Ważne - nowe regulacje dotyczą także etykiet na produktach. Etykiety powinny być obecnie dostępne nie tylko przy sprzedaży bezpośredniej, ale również przy sprzedaży przez Internet i to w języku urzędowym tego kraju, gdzie produkt jest proponowany do sprzedaży. Na przykład, jeżeli sprzedajemy produkt przez Internet, ale jesteśmy nakierowani na rynek hiszpański, to etykieta na stronie internetowej powinna być właśnie w tym języku.
  7. Gdy udostępniamy produkty na sprzedaż w Internecie lub w inny sposób na odległość, oferta tych produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
  1. imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
  2. w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii - imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej za produkt;
  3. informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu; oraz
  4. wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
  1. Powyższe informacje należy podawać przy sprzedaży przez Internet niezależnie od tego czy sprzedajemy na portalu ogłoszeniowym czy bezpośrednio w swoim sklepie internetowym.   

Masz pytania? Chcesz umówić się na wizytę? Zapraszamy do kontaktu: kontakt@kancelariamitra.pl

Zaufali nam

Klienci naszej Kancelarii

Umów spotkanie

Umów spotkanie

Zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.2016.922 z dn. 28.06.2016r.) oraz zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję, iż: administratorem danych osobowych umieszczonych w formularzu kontaktowym jest właściciel strony Kancelaria Radców Prawnych Mitra Badalyan i Trojanowski w Przemyślu, ul. Lwowska 52/200.

Top